THE KEYS

Frankendael Foundation presenteert:

THE KEYS

In The Keys creĆ«erden negen kunstenaars met hun werk een actueel document dat reflecteert op tijd en ruimte van de laatste buitenplaats van Amsterdam. De verschillende bronnen en verhalen van en over vroegere bewoners van Huize Frankendael van 1650 – 2006 vormden daarbij de inspiratiebron. Veel werken kwamen in situ tot stand. De kunstwerken bieden de sleutels tot Huize Frankendael. Het ware verhaal van het huis wordt echter gecreĆ«erd door de beschouwer zelf. The Keys fungeert van 2010 – 2012 als basiscollectie van Huize Frankendael.

The Keys connects – albeit not chronologically – the various histories of the residents of Huize Frankendael. From 1650 – 2006 around eighteen residents inhabited this countryhouse. Their heritage was taken as a source of inspiration to commission nine artists to make a new work reflecting past and present of this residual homestead. Whereas existing, established ways of presenting art - within rectangular, white-cube frameworks – position the viewer in a distanced, critical dimension towards the work, The Keys attempts to work with the narrative character of art, avoiding the pitfall of ‘art as illustration’. In the end, it is the people and the surroundings of the house that constitute a genuine portrait of Huize Frankendael and its residents.

maandag 4 oktober 2010

FILM Sara Rajaei


Afgelopen vrijdag ging The Keys open. Met ca. 300 bezoekers was de opening een overweldigend succes. Er ontstonden bijna onmiddellijk rijen voor het werk van Sara Rajaei, ook omdat de presentatie een beperkt aantal kijkers afdwong. In de kleine tuinkamer op de bel-etage werd het werk 'Objects Of Purely Sentimental Value' getoond. Een 17 minuten durende film, waarin Rajaei de celluloid film, gemaakt door vroegere bewoner J.R.Koning, als uitgangspunt nam. Op basis van de oude beelden, geschoten in de periode 1938-1945, schreef zij een nieuw scenario. De gesprekken met Mevrouw A. Madsen (1934) uit Kopenhagen golden daarbij als inspiratiebron. In mei dit jaar bouwde zij Huize Frankendael om tot een familiehuis uit de Tweede Wereld oorlog. Een aantal nieuwe scenes werd opgenomen, en gemonteerd met het bestaande filmmateriaal. Fascinatie van Sara is het concept tijd. De film kent verschillende waarneembare tijdslagen, maar laat de kijker tegelijkertijd in het ongewisse omtrent de werkelijkheid van tijd. De tijd waarin wij leven lijkt zichtbaar subjectief. De tijd transformeert herinneringen. Wat overblijft is wellicht meer fictie dan werkelijkheid.

1 opmerking:

  1. Als oud-leraar van de Lagere Tuinbouwschool Linnaeus vind ik dit een mooie expositie.
    Op mijn blog robalberts.punt.nl schrijf ik op de dag van de leraar een stukje over deze expositie.

    Vriendelijke groet uit Amsterdam-ZuidOost

    BeantwoordenVerwijderen